Co ma dziennikarz z oswojenia języka, a co język z władzy nad dziennikarzem

Logo DKN Żurnal podstaw

16 lutego w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania odbyło się spotkanie pod tytułem „Pleonazmy, tautologie i kontaminacje frazeologiczne, czyli co ma dziennikarz z oswojenia języka, a co język władzy nad dziennikarzem”. Spotkanie przeprowadziła mgr Róża Klimczak.

Na spotkaniu byli obecni głównie studenci dziennikarstwa, jednak spotkanie było owocne również dla osób z innych kierunków, którzy w przyszłości będą mogli wykorzystać zdobytą wiedzę podczas pisania artykułów naukowych czy prac dyplomowych.

Spotkanie rozpoczęło się od wytłumaczenia głównych pojęć, takich jak pleonazm, tautologia, kontaminacja frazeologiczna, a także przedstawienia różnicy między nimi.

- Niestety nie można nauczyć się tego na pamięć, trzeba być po prostu czujnymi i mieć świadomość, że takie zjawisko występuje. Należy zastanowić się dwa razy, w jaki sposób powiedzieć dane słowo czy napisać wyraz. I koniecznie sprawdzać – wyjaśniała mgr Róża Klimczak. – W unikaniu takich błędów pomogą różne warsztaty, pisanie i czytanie poprawnych tekstów. Po takich wysiłkach język staje się sprawniejszy i chętniej nam służy.

Po wyjaśnieniu pojęć prowadząca przeszła do części praktycznej – w zaproponowanym tekście studenci wspólnie szukali błędów, komentowali je i proponowali prawidłowe alternatywy. Następnie pani magister przedstawiła główne rodzaje pomyłek najczęściej popełnianych przez twórców tekstów.

- Teksty pisane przez dziennikarzy, nie powinny zawierać tego rodzaju błędów. Kiedy czytamy tekst, to uczymy się tych błędów, zaczynamy je uważać za poprawne. Przez takiego typu działania wpadamy w błędne koło – w ten sposób mgr Klimczak odpowiedziała na pytanie o rolę przedstawicieli mediów w walce z pleonazmami, tautologią i kontaminacjami frazeologicznymi.

Studenci mieli także możliwość zapoznania się z najczęstszymi błędami, a także dowiedzieli się, dlaczego takie wypowiedzi uważane są za niepoprawne. Ostatnim ćwiczeniem było komentowanie popularnych reklam i szukanie w nich poznanych już problemów językowych.

Iryna ROMANIV

PARTNERZY:
Rekrutacja WSIiZ!