W Polsce śpi się doskonale

W Polsce śpi się najlepiej

Firma Sleep Cykle przedstawiła wyniki badania dotyczącego jakości i długości snu, w którym wzięło udział aż 941 300 osób z całego świata. Polska znalazła się w pierwszej piątce państw, których obywatele są najlepiej wyspani.

Eksperyment trwał od 1 czerwca 2014 roku do 31 marca 2015. Badane były kobiety oraz mężczyźni w wieku od 18 do 55 lat. Za pomocą aplikacji Sleep Cykle naukowcy mogli otrzymać dostęp do informacji dotyczących snu mieszkańców różnych państw.

Z otrzymanych wyników przygotowano listę Top 50 krajów, w których obywatele mają najbardziej jakościowy sen.

Tak prezentuje się pierwsza piątka:

1.      Słowacja;

2.      Chiny;

3.      Węgry;

4.      Czechy;

5.      Polska.

Na końcu listy znalazły się: Wielka Brytania, Arabia Saudyjska, Australia, Nowa Zelandia, USA, Irlandia i Malezja. W tych krajach, według wyników badania, mieszkańcy nie są zadowoleni ze swojego snu.

W badaniu pokazano również średni czas snu. Najkrótszy jest w Japonii – 5 godz. i 52 min. Natomiast najdłużej sypiają mieszkańcy Nowej Zelandii – średnio 7 godz. i 27 mim. Najwcześniej ze wszystkich budzą się osoby na terenach Afryki Południowej, bo średnio już o 6:09, zaś ostatni wstają z łóżka mieszkańcy Rumuni – o 11:09.

W większości krajów ludziom śpi się najlepiej w nocy z środy na czwartek. U 58% badanych w tym czasie znacznie poprawia się jakość snu. W 90% krajów biorących udział w badaniu mieszkańcy najwięcej czasu na sen poświęcają w sobotę, a najmniej w niedzielę. 66% osób w nocy z niedzieli na poniedziałek ma najkrótszy sen w tygodniu.

Jakość snu w dużym stopniu zależy od hormonumelatoniny. 80% tego hormonu wydziela się w nocy. Melatonina odpowiada za regulację i zmienność procesów biologicznych zachodzących w organizmie w rytmie dnia i nocy. Gdy ilość hormonu we krwi jest odpowiednio niska, zasypiamy bez problemu, nie wybudzamy się w środku nocy i wstajemy wcześniej lub później dużo bardziej wypoczęci.

Jak pokazują badania, u obywateli pewnych krajów ten hormon znajduje się w krwi w większej ilości. Związane jest to z nadmierną liczbą bodźców, hałasem i stresem. Głównym czynnikiem spadku wydzielania melatoniny jest niedosypanie.

Gorsza jakość snu wpływa na znaczne obniżenie odporności, a także na zdrowie psychiczne. Czasem nawet wywołuje depresję. Jakość snu zależy od regularności naszego rytmu dnia i nocy. Należy kłaść się spać o tej samej porze, nie jeść na noc i spać przynajmniej 8 godzin dziennie.

Oprócz tego, badacze mierzyli humor badanych w zależności od dni tygodnia. Okazało się, że Amerykanie, Hiszpanie i Szwajcarzy zawsze czują się źle po wtorkach. Zaś po czwartkach mieszkańcom Bliskiego Wschodu poprawia się humor. Niekwestionowanym liderem jest jednak sobota, ze względu na to, że aż 71% osób z całego świata budzi się w ten dzień w lepszym humorze.

Vitalii DANYLETS

Zdjęcie: wikimedia.org

PARTNERZY:
Rekrutacja WSIiZ!