Tajemnice jogi

16161480194_679a1a0cb9_o

Praca, dom, dzieci, problemy – to wszystko i nie tylko jest częścią naszego codziennego życia. Oprócz tego musimy znaleźć czas na odpoczynek. Dobrym sposobem na relaks może okazać się joga.

„Joga to wzmocnienie w odpoczynku. To wolność w rutynie. To pewność poprzez samokontrolę. Energia w środku i na zewnątrz” – Ymber Delecto.

Joga. Wszyscy o niej mówią, ale mało kto tak naprawdę nie wie, czym ona jest. Przeszła ze sportu i medytacji do trendu, jako aktywność dla bogatych kobiet show-biznesu. Obecnie istnieje mnóstwo szkół jogi oraz wideo-zajęć, chociaż jej początki zawdzięcza plemionom Hindusów.

Trochę historii

Joga to jeden z sześciu podstawowych indyjskich systemów filozoficznych, które wspólnie określa się jako darśany (pozostałych pięć to: njaja, waiśeszika, sankhja, mimansa oraz wedanta). Darśana oznacza, „spojrzenie”, „pogląd”, „punkt widzenia”, a nawet „konkretny sposób patrzenia”. Na przestrzeni wieków pojawiło się wiele rozmaitych tłumaczeń słowa „joga”. Jedno z nich prowadzi do znaczenia łączyć, jednoczyć.

Co mówi joga?

Joga mówi, że ciało i umysł są ze sobą połączone i wzajemnie na siebie oddziałują. Stan umysłu wpływa na stan ciała i ma w nim swoje odbicie. Jednocześnie stan ciała wpływa na stan umysłu.

Istnieje 8 stopni praktyki jogi:

1. Yama – zasady moralne,

2. Niyamy – praca nad sobą,

3. Asana – pozycja, ćwiczenia fizyczne,

4. Pranayama – rytmiczna kontrola oddechu,

5. Pratyahara – kontrola zmysłów,

6. Dharana – koncentracja,

7. Dhyana – medytacja,

8. Samadhi – urzeczywistnienie Jaźni (oś, wokół której organizuje się struktura psychiczna człowieka).

Joga jako styl życia

Ktoś jest punkiem, ktoś gwiazdą rocka, a jeszcze inni uprawiają jogę. To wpisało się już na stałe jako styl bycia, a nie tylko dwie godziny w sali sportowej. Siła jogi polega na tym, że niepostrzeżenie wchodzi do naszego życia. Kiedy człowiek zaczyna ją uprawiać, to też w całkiem inny postrzega świat. To także aktywność fizyczna, zdrowe żywienie, nie nadużywanie alkoholu. Lecz wszystko to przychodzi z czasem. Tylko jeśli człowiek odnosi się do tego na poważnie.

Fizyczna strona jogi

Oprócz duchowego aspektu jogi, istnieje też jej fizyczna strona. Na tym poziomie ciało staje się sprawniejsze, bardziej elastyczne, a jednocześnie mocniejsze. Wyrabia się koordynacja, stabilność i równowaga ciała. Znika wiele dokuczających nam bólów np. bóle kręgosłupa związane z siedzącym trybem życia czy bóle głowy związane z chronicznym napięciem w ciele. Na poziomie fizjologicznym poprawia się funkcjonowanie wszystkich układów – oddechowego, krwionośnego, dokrewnego i innych.

Metoda od mistrza jogi

Największy współczesny nauczyciel i żywa legenda jogi – autor książki „Light on Yoga” („Światło jogi”), która stała się bestsellerem – to Bellur Krishnamachar Sundararaja Iyengar. Poprzez swoje duchowe i fizyczne doświadczenia odnalazł drogę jogiczną, a następnie podzielił się nią z ludźmi.

Metoda Iyengara polega na angażowaniu całego człowieka – jego ciała, umysłu i duszy. Praktyka jogi jest medytacją w ruchu, kontemplacją w działaniu. Dla Iyengara ciało jest świątynią ducha, powtarzanie zaś asan i pranajam. Uczy jogi, która jest nie tylko terapią ciała, lecz także psychiki i duszy. „Człowiek jest całością — mówi Iyengar — dlatego zdrowie nie jest wyłącznie brakiem chorób, ale polega na odczuwaniu własnej pełni, osiągnięciu doskonałej harmonii wszystkich elementów naszego bytu".

Zwykłe ludzkie czynności zabierają niezwykle wiele czasu. Joga pomaga odnowić siły, oderwać się od wszystkiego, co naokoło i pozostać na chwilę sam na sam ze sobą.

Juliia MYKHAILIUK

zdjęcie: flickr.com

PARTNERZY:
Rekrutacja WSIiZ!